Foto Duogesprek Blitta 02_DEF
Foto Duogesprek Blitta 02_DEF

Henk Schaminée en Theo Haksteen

Samenspraak Visser & Smit Bouw en Blitta Gevelsystemen in gesprek

Niet dicteren, maar samenwerken

Theo Haksteen werkt al 33 jaar bij Visser & Smit Bouw, inmiddels als hoofd inkoop. Samenwerken met vaste partners is voor hem heel belangrijk. “Als je dat namelijk al in de tenderfase doet, kom je samen tot een lagere kostprijs”, aldus Theo. Eén van die partners is Henk Schaminée van Blitta Gevelsystemen B.V., met wie al veel mooie projecten zijn gerealiseerd. Op het kantoor van Visser & Smit Bouw in Rotterdam, waar Henk geregeld over de vloer komt, gaan de twee met elkaar in gesprek over transparantie, loslaten en succes.

Wat maakt een goede samenwerking als deze eigenlijk zo succesvol? Henk omschrijft wat voor hem de essentie van partnering is: ”Je zoekt elkaar op, omdat je denkt dat je samen in staat bent om tegen betere voorwaarden een betere prestatie neer te zetten.” Theo deelt dat idee: “Dat doen wij al jaren samen. Alleen vonden we elkaar vaak pas na gunning. Dat ging supergoed, maar nu kijken we al in een tenderfase hoe het beter en slimmer kan.” Zo komen de partners tot een lagere kostprijs, maar ook tot een ideale oplossing voor de uitvraag.

Kennis inbrengen is van wezenlijk belang om uiteindelijk een goed product neer te kunnen zetten

Tegen de juiste kosten

Blitta heeft als leverancier de meeste kennis van hun gevelmaterialen en weet onder welke voorwaarden de garanties gelden. Henk: “Die kennis inbrengen, is van wezenlijk belang om uiteindelijk een goed product neer te kunnen zetten tegen de juiste kosten.” Theo vult aan: “De tijd waarin wij precies aan jou vertelden hoe wij het willen hebben, is voorbij. Gebruik maken van elkaars expertise en vanuit samenwerking tot het gewenste resultaat komen, werkt vele malen beter dan dicteren. Dat we op het gebied van Lean en BIM op hetzelfde level zitten, draagt ook bij aan onze goede samenwerking. We weten welke eisen we stellen aan het BIM-model, wat we van elkaar verwachten en op welke manier we gegevens uitwisselen.”

Dat we op het gebied van Lean en BIM op hetzelfde level zitten, draagt ook bij aan onze goede samenwerking

Visie en inhoud

Door zo samen te werken, kom je volgens Henk ook veel meer op basis van visie en inhoud tot een opdracht. “Natuurlijk, de prijs is en blijft voor beide partijen heel belangrijk. Maar op het moment dat de basis klopt, dan klopt die prijs ook. En in het feit dat je als bedrijven bij elkaar past, zit ook al een grote winst. We merken gewoon dat we met de ene aannemer een veel soepeler en dus kosten-efficiënter traject doorlopen dan met de andere.” Theo: “Wij kennen elkaars sterke kanten en weten die optimaal te benutten. Als ik jou een vraag stel, weet ik dat er de invulling aan wordt gegeven die het beste is voor het project. En als wij ideeën inbrengen over hoe het beter kan, wordt dat gelijk door jullie opgepakt. Doordat je vaker samenwerkt, begrijp je elkaar en kom je sneller tot een oplossing.”

Voordeliger

“En je voorkomt hiermee problemen in het uitvoerend traject. Dat is vaak stiekem een hele grote kostenpost”, benoemt Henk. “Soms kom je in een ontwerp fouten tegen die uiteindelijk toch opgelost moeten worden. Als je dat al op voorhand ziet en in de prijs meeneemt kan het zo zijn dat je een tender verliest, omdat een andere partij dat niet heeft gezien en een lagere prijs berekent. Maar ik vind wel dat je dat met elkaar moet delen.” Theo beaamt dat: “Doordat wij transparant zijn naar elkaar én naar de klant, spelen we open kaart over dergelijke kwesties en kan een hogere prijs in een tender uiteindelijk toch voordeliger zijn.”

De prijs is en blijft natuurlijk heel belangrijk, maar als de basis klopt, dan klopt die prijs ook

Successen delen

“Ik denk dat we nog moeilijk te gelde kunnen maken dat de ene partij in de markt meer kennis en kunde inbrengt dan de andere”, vindt Henk. Theo: “We delen onze successen eigenlijk ook te weinig. Dat is jammer, want we maken samen zulke mooie dingen.” Daar sluit Henk zich helemaal bij aan: “Wij zijn meer bezig met de dingen die minder goed gaan, dan met de dingen die we voor elkaar hebben gekregen. Het zit niet in onze natuur, maar ik denk wel dat we meer bij onze successen moeten stilstaan. Ook met onze klanten, dat is minstens zo belangrijk!”